E-mail phishing

Phishing vraag het Lieneke Senioren

Wat is Phishing?

Tegenwoordig zijn de criminelen niet alleen maar meer fysiek aanwezig, ook via internet zijn er veel criminelen actief. 

Deze “internetcriminelen” hebben een hele slinkse manier van werken. 
Zij proberen uw (persoonlijke) gegevens, inlogcodes, of bankgegevens afhandig te maken door bijvoorbeeld een e-mail te sturen.
Dit stelen van gegevens noemt men Phishing (vissen).

Het is heel erg lastig om deze phishing e-mails te herkennen omdat deze haast niet van een echte e-mail te onderscheiden is.

Wilt u hier meer over lezen of twijfelt u over een mail die u ontvangen heeft?
Kijk het filmpje en lees de onderstaande tips.

Wat kunt u doen om phishing te voorkomen?

 

  • Kijk goed naar de domeinnaam van de afzender.
    De domeinnaam is te herkennen aan alles wat achter het @ teken staat. Is deze vreemd of afwijkend? 
  • In de e-mail wordt gevraagd naar persoonlijke (inlog) gegevens. 
  • Er wordt gevraagd uw persoonlijke gegevens te wijzigen of aan te vullen.
  • Er staat een (vreemde) link in de e-mail.
  • De aanhef van de e-mail is onpersoonlijk.
  • Er wordt gevraagd om een kopie van uw identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort op te sturen. 
  • Er wordt gesproken met spoed. Als u binnen … niet betaald dan.

Twijfelt u?

Phishing vraag het Lieneke Nijkerk
  • Neem bij twijfel altijd contact op met de afzender.!! 
    Krijgt u bijvoorbeeld een e-mail van de bank die u niet vertrouwd? 
    Bel dan de bank, zij kunnen u altijd aangeven of deze mail wel of niet van hen afkomstig is. 
  • Geef nooit persoonlijke (inlog) gegevens via de mail. 
  • Als er een link in uw e-mail staat, controleer deze dan via www.checkjelinkje.nl
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig

Wat te doen als u....

  • Toch een bijlage heeft geopend?
    Laat uw computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software. Daarna kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met internetbankieren tot u zeker weet dat uw computer weer schoon is. Neemt u voor de zekerheid contact opnemen met de bank en leg de situatie voor.
  • Toch op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en daar uw inloggegevens ingevuld?
    Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank!
  • Alleen op de link hebt geklikt, maar daar geen rekeninggegevens ingevuld omdat u het toch niet vertrouwde? Dan is er in principe niets aan de hand. 

Laat hieronder uw vraag en/of reactie achter.
Heeft u nog verdere vragen?
Neem gerust contact op nemen met Vraag het Lieneke.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag het Lieneke.